Search This Blog

Thursday 24 November 2011

KEAMANAN ADALAH TUJUAN AGAMA DAN AKAL.

   Baginda Rasul bersabda: "Sesiapa tidur dengan perasaan aman di hatinya, sihat tubuh badannya dan mempunyai makanan yang cukup untuk sehari maka dia tidak ubah seperti orang yang berkuasa ke atas dunia dan segala isinya."


   Hati yang aman adalah hati yang disertai dengan kualiti keimanan, kedalaman untuk menyelami kebenaran dan kualiti keyakinan.  Rumah yang aman adalah rumah yang tidak menerima hal-hal yang tidak benar, yang mencegah tindakan yang memalukan, yang selalu diliputi ketenangan dan yang menjadikan ajaran Ilahi sebagai panduan hidup penghuniya.


   Umat yang aman adalah umat yang didukung di atas rasa cinta, umat yang ditegakkan di atas prinsip keadilan dan umat yang memilih syariah sebagai jalan hidupnya.  Orang yang tidak takut tidak akan merasa tenang, orang yang mengingkari kewujudan Allah tidak akan merasa aman dan orang yang sakit tidak akan merasa selesa.


   DEMI ALLAH, alangkah sengsaranya dunia. JIKA segi yang satu baik maka segi yang lain buruk.  JIKA harta datang maka tubuh terkulai sakit.  JIKA badan sihat, tiba-tiba musibah menimpa dan JIKA keadaan mulai baik dan boleh dikawal maka kematian datang.....




















                            

No comments:

Post a Comment